torsdag 30 oktober 2008

En snurrig värld

Det var länge sedan jag skrev nåt på Bloggen, jag har i och för sig känt att jag inte har haft något intressant att dela med mig, men så idag så kände jag av någon underlig anledning att det kliade i mina fingrar. Jag läste dagens metro idag, och jag vart inte speciellt förvånad över att människorna hade yttrat sig negativt om alla dessa förseningar på pendeltågen osv. Rubriken tyckte jag var under all kritik, “SL rustar för snökaoset” Seriöst, faller inte snön varje år? Och vad skulle inte SL göra som det inte gör varje år? Jag tror personligen inte det kommer bli bättre Vintern 2008 detta är ett återkommande problem, haja läget, det kommer att vara samma skit som förra året och året innan dess!
Vad som föll mig intressant var dock en annan artikel på sidan15 i metro 2008-10-30
Politikerna: Vi har mycket arbete kvar att göra
Politikerna i SL:s styrelse välkomnar riksdagens granskning av de upprepade spårproblemen. -Stockholms kollektivtrafik ska inte behöva stå stilla för att det saknas spårkapacitet vid tillfälliga avbrott, säger SL:s ordförande Christer G Wennerholm(M) SL:s egna undersökningar visar att trafiken har blivit mer pålitlig och resenärerna mer nöjda än tidigare. Men fortfarande krävs förbättringar. -Vi har mycket arbete kvar att göra när det gäller att säkra kollektivtrafikens framkomlighet. SL:s andre vice ordförande Lars Dahlberg(s) pekar på brister vad gäller investeringar och kompetens, framförallt från Banverkets sida. Stora moderniseringar behövs av spåren, menar han. De kan skylla på brist på pengar, men det handlar också om prioriteringar.
Anders Göransson
anders.goransson@metro.se
Så som jag kan tolka det lilla som sker med SL är att det är mycket snack och ingen värkstad. På 80-talet var kollektiv trafiken i behov att rustas upp, små förbättringar gjordes men lämnades till nästa årtionde att tas om hand, 90-talet såg väl inte för ljust ut, med städ skandalen o s v försvann pengar ut ur bolaget lika fort som det kom in, dock så straffades inte de ansvariga, de omplacerades inom bolaget, och kunde i sin egen takt säkert förskingra mer pengar på ett eller något annat håll. Briljant SL.
Lars Dahlberg har alldeles korrekt i att vara kritisk, skylla på brist på pengar det är idioti. Skulle SL ha lite mer kontroll över sina finnanser och rätt folk på rätt poster skulle det inte uppstå lika mycket problem.
T e x kan vi ta upp kommunikations problemen som SL har mellan sig och olika bolag de anlitar. Vi tar Danderyds sjukhus, som skall renoveras och göras om. För några månader sedan installerades nya access maskiner på väggen i biljetthallen, projektet som dessutom är försenat och blivit extremt dyrt, fick tas ned lika snabbt som de kom upp, den nya spärr kuren skall tydligen byggas där i och med detta blev det en värdelös investering för SL. För ett par veckor fick SL även den briljanta iden att vissa golv partier skall bytas ut och renoveras på olika stationer, men det vart ännu en olycklig investering för SL eftersom bland annat skall då stationen i fråga skall byggas om. SL verkar slänga pengar till höger och vänster och inte ha någon kontroll. Hur kan ett sådant bolag flyta, och tas seriöst? Kommunikation vänner!!!
Nä nu skall jag runda av mitt Med vänlig hälsning: XXX

Inga kommentarer: