måndag 18 augusti 2008

Ursäkta, jag ska bara....

Ursäkta, jag ska bara...

Det är en av de absolut vanligaste frågor jag får när jag sitter i spärren. Och jag får den alltid när jag är fullt upptagen med andra kunder, räknar min kassa för att jag har avslutat mitt arbetspass eller om jag måste ringa till arbetsledning eller liknande. Jag undrar lite stilla varför man alltid vill avbryta mig. Om jag är upptagen med en kund så är det fel av mig att ta den kund som avbryter emellan, eftersom det inte är dennes tur. Många blir då väldigt arg på mig för att jag inte vill svara på deras lilla fråga, låta dem passera eller vad det nu gäller. Men...? Hur skulle de uppleva om andra avbröt dem med ett "ursäkta, jag ska bara..."

Och varför får jag inte ha mina dyrbara minuter som jag har till lunchrast till att verkligen ha min rast på? Den är ju inte betald. Att missunna mig min rast är verkligen ett misstag, för är jag hungrig så blir jag grinig och då kan jag ju inte ge bra service... ;-) Eller är det så att de själva blir hunsade med ett "ursäkta..." och därför gör samma sak mot mig och mina kollegor?

Och hur irriterande är det inte att bli avbruten när man talar i telefonen att detta "ursäkta.."? Jag sitter inte i telefonen och pratar strunt, även om det har varit en vanlig föreställning bland mina medresenärer. När jag ringer handlar det om att jag försöker lösa ett problem. Det kan vara allt från att en kund behöver hjälp till att jag ska ha min kassa så jag kan jobba.
Och oftast har jag dessutom satt upp "Var god passera"-skylten, för att underlätta för alla andra. Undantaget är, som alltid, T-Centralen, eftersom det där finns fler spärrexpeditörer som kan hjälpa dig.

Ja, det är en märklig värld vi lever i...
...ursäkta.. ..jag ska bara...

Inga kommentarer: