onsdag 30 juli 2008

Värmeslag


Det är onsdag kväll klockan den tickar sin stilla gång och värmen är påtaglig i min lilla dunkla cell. Man skulle kunna tro att jag sitter inlåst i något fängelse men det som skiljer mig med en intagen är att jag fortfarande har friheten att kunna gå hem efter mina åtta timmar. Sommarn är garanterat bästa tiden att arbeta i tunnelbanan, det är som hela Sverige går i någon slags dvala, människor tar ut sin semester och drar ut på äventyr, och då spelar tiden knappt någon större roll. Vilket för mig är helt underbart, jag älskar att ta det lugnt, samt så invaderas Stockholm av turister i alla dessa olika nationaliteter och skepnader och det är alltid lika roligt att kunna ge full service till alla.
Men det är alltid dock inte lika roligt att behöva gå till jobbet även om man har sina glädje ämnen. Att behöva sitta i en liten kur på några kvadrat meter som har en värme igenomsnitt på 29-32+ grader kan driva vem som helst till vansinne, utan möjlighet till någon slags fläkt eller kylanläggning. Jag hoppas för varje år att SL eller Veolia eller vem fan det nu än är, som har hand om ärendet skall fixa luftkonditionering i varje spärr, men år för år blir det bara sämre. Jag förstår inte varför vi inte skall kunna ha en human arbetsplats där man slipper tuppa av utav värmeslag? Jag tror det finns mellan 4-6 spärrar som luftkonditioneringen fungerar på, och det är knappt 2%.
Då har man klargjort sitt hat mot värmen, jag kanske låter bitter, i och för sig stämmer nog det också och det är p g a vissa små detaljer så som ämnet semester.
Jag är nog en av få som fick ut 3 dagars semester i sommar, jag har rätt till 4veckors semester, fråga mig inte vad jag har gjort för att förtjäna detta, för det vet jag knappt själv. Men jag kan väl säga så här, att jag kanske inte är någon favorit anställd, och den personen som har hand om semestern kommer jag inte särskilt bra överens med, och personen i fråga gillar väl att göra livet surt för mig. Men jag kan glädjas åt att det är omplacering med Stort G, då får vi spärrhäxor söka tjänster, underbart enligt min mening, sedan så rör det runt i grytan liteJ Det behövs kan jag lova. Nä nu va det slut för denna gång jag skall omedelbart gå ut och ta lite luft innan jag lyckas tuppa av för gott.
Ha en bra vecka alla glada Med vänlig hälsning: XXX

Inga kommentarer: