onsdag 30 april 2008

Trix och knep i tunnelbanan ?!

Jag har nog sett nästan alla trix som går när det gäller att fuska sig igenom min stängda spärrlinje. De vanligaste: Du går igenom grinden samtidigt med nån annan, du tränger dig före när jag öppnar min spärr för en som betalat eller du hoppar över grinden/spärren. Men de mest trixiga jag sett är nog du som viftar med en biljett, eller ett kort, och säger att du har jättebråttom.

Jaha?!

Och varför gav du dig inte iväg ett par minuter tidigare så hade du inte behövt stressa??? Jag ber iaf att få kolla din biljett och påpekar lite vänligt att tiden har passerat för länge sen och biljetten är därför inte giltig (alternativt att kortet är ogiltigt då datumet för sista dagen passerat) och du blir jättearg! Du skäller och kallar mig för allt möjligt! Det tillsammans med att du också ska se till att jag minsann inte får ha mitt jobb kvar!

Jaha - och du tror att jag får sparken för att jag gör mitt jobb? Skulle inte tro det! Men, du får gärna ringa till SL-kundtjänst (tel: 08 - 600 10 00) och klaga på att jag gör det jag är satt här att göra. Nämligen att kolla att de som passerar förbi verkligen har en giltig biljett och att de har möjlighet att köpa en ny om de inte har det.

Andra roliga trix som ni kunder gör är att gå precis utanför min kur och bara visa upp kortet - men inte vill dra det. Jag brukar be er att göra det ändå och då får jag höra allt ifrån att kortet inte fungerar att dra till att det är jobbigt. Jag ber er ändå att dra kortet. Inte för att jag är lat utan för att det i min arbetsbeskrivning står att jag ska göra så. Du som har ett kort ska använda det i automaten, annars måste jag ta in det och kontrollera det. Gissa hur många som vill att jag tar in deras kort för kontroll. Nästan ingen! De skäller på mig - hotar gärna med att se till att jag blir arbetslös - och drar sitt kort i automaten iaf. Men oj! Fungerade det?! Märkligt! (jo, du ska läsa den sista meningen med drypande ironi, för jag är drypande ironisk över detta faktum)
Men min absoluta favorit är nog de som kommer med falska sms-biljetter. De har ofta fel avsändare eller fel datum, men ändå kan en del hävda med bestämdhet att ni har skickat efter en precis alldeles nyss. Och när jag då påpekar så snällt jag bara kan att ni kanske visat fel biljett (eller gammal sms-biljett) brukar det kunna hända en av två saker:1) Ni fortsätter att med envishet hävda att biljetten är äkta, trots att jag påpekar att koden inte stämmer överens med datumet.2) Ni blir lite generade och går åt sidan för att "på riktigt" köpa en ny. (Och en del kommer tillbaka och försöker få mig att tro att det är samma som den ni visade mig först - men ursäkta, tror ni på fullt allvar att jag är dum i hela huvudet?)

Många av er tror att jag ber er dra kortet själva för att jag ska slippa trycka på min knapp här i spärren. Jag lovar att det är inte därför, utanför att det florerar ganska mycket falska kort. Genom att ni drar kortet så visar ni att det är äkta. Jag har faktiskt "dragit in" falska kort och remsor. Ganska många falska kort och remsor till och med.

Jag har hört nästan alla ursäkter som finns för att slippa betala och att jag ska visa lite medmänsklighet och låta er åka ändå, trots att ni har en ogiltig biljett eller saknar en. Är det att visa medmänsklighet att riskera bli av med jobbet för att man inte gör det man ska, dvs sälja och/eller visera biljetter? Nä, det tycker verkligen inte jag och jag kommer aldrig att riskera mitt jobb för din skull! ALDRIG NÅGONSIN! Jag kan ibland tycka att jobbet är pest och pina, men hur många tycker inte det om sitt jobb ibland? Men jag kommer aldrig att tycka så illa om jobbet att jag slutar göra mitt det! Hur arg och sur och grinig du än blir och hur mycket du än hotar mig med anmälan!

Fast som motvikt ska jag väl erkänna att det stora flertalet av er trafikanter är helt okej - ni ber om ursäkt när ni upptäcker att biljetten är ogiltig eller så köper ni en ny utan att bråka. Och det är skönt att ni finns - för utan er så hade jag nog gett upp! För man orkar inte ta emot vad som helst hur mycket som helst.

Gladast blir jag över er som ser att jag är på gott humör och kan ta emot och dela den känslan. Tack för att ni finns! Ni gör mitt arbete väl värt att gå till! :)

Inga kommentarer: