tisdag 29 april 2008

Taxi, tack!

Kommunikation verkar vara en brist vara i kollektivtrafiken. För att ge en klarare bild av denna situation så tycker jag vi börjar med att titta på alla dessa olika instanser vi har idag, och hur dessa inte samarbetar med varann. Tunnelbanan har ett helt eget system med en helt egen information/Trafiklednings central, från det så kommer det realitets information om trafiken, om det nu befarar att det är förseningar eller eventuellt stopp i trafiken etc.
Bussarna eller Busslink har sin egen, Roslagståg, Lidingöbanan, pendeltågen ja i princip alla har sin egen central för kommunikation och information, även om dessa instanser fungerar bra för sig så fungerar inte informationen mellan oss speciellt bra, som den borde göra.
Jag som spärrvakt är beroende av information, det underlättar att veta t ex att det är stopp på pendeltågen eftersom det blir mindre tjafs samt att kunden i sig får den informationen samt alternativa resvägar vilket är uppskattat. Det blir inte som en domino effekt, för att jag inte vet, blir kunden drabbad, samt mina kollegor som skäligen får sig en rejäl utskällning vid t-centralen eller i nåt annat samband. Istället för att dröja med informationen så skicka den direkt då tex. till våran central som går ut med det i någon form av text på dessa informations tavlor.
En incident som upprepas relativt ofta är den sista avgången, tåget på linje 14 mot Mörby Centrum. Denna försening informeras vi väldigt sällan av via högtalarsystemet utan det dyker upp minut tal på de svarta informations tavlorna om ens det. Detta resulterar oftast i väldigt arga kunder som skall vidare med eventuellt en buss men att anknytningen då blir lidande eftersom denna försening ej går ut till bussarna. Varför kan då inte tunnelbanan informera bussarnas central/trafikledning om denna försening, vad är det som gör det så svårt? Jag har faktiskt lyckats ringa upp informationen/trafikledningen på bussarna ett flertal gånger som vidare befordrar denna information. Hur svårt kan det vara? De flesta buss chafören jag pratat med om detta säger att de skulle uppskatta informationen om en eventuell försening för att i 9 fall av 10 så är de inte medvetna om det, och kör iväg på tomgång och sedan blir det i stället en negativ domino effekt på senare förare. Vid denna tid på dygnet brukar de flesta köra in de 5 minuterna på sin tur och detta skulle ge så mycket mer nöjdare kunder, samt så skulle SL tjäna på det för det blir som sagt en och annan som tar en taxi. Dock är det bra att resegarantin finns och att den används, tveka aldrig! Men om man ser det på det stora hela så skulle trafiken bli så mycket effektivare, vi skulle slippa minst hälften av alla arga kunder och SL skulle kunna göra en och annan besparning. Jag vill ha en gemensam informations central som fungerar!!!!
Med vänlig hälsning XXX
Ps. SL får i dagarna ett fett taxi kvitto p g a alla dessa förbannade förseningar, rätt åt dom!

Inga kommentarer: