lördag 19 april 2008

Är vår Lokaltrafik till för alla att göra vad som helst med?

För nån dag sen var det match på Råsunda (ligger i Solna, om du inte är bekant med det redan...) och det var hur många människor som helst ute.. Många skulle åka till Solna för att se på matchen, men det var förvånansvärt många som även var ute efter att få bråka... Och det var inte bara för att bråka klubbgängen emellan utan även för att få slåss med dig och mig - vi vanliga Svenssons som inte är intresserade av matchen eller orkar bry oss om vilket lag som är bäst. Hursom så ville dessa, i mitt tycke, galningar slåss med allt och alla så de slog bland annat sönder en tvärbanevagn vid Liljeholmen. Hur sportsligt är det?

I Tensta och Rinkeby tvingas polisen stänga stationen på kvällar och nätter för att ungdomarna där bestämt sig för sabba tågen och slå sönder stationen med motivering de har inget att göra eller det är tråkigt (eller vad de nu vill ange som skäl). Hur medmänskligt är det?


På vissa stationer (mestadels mellanstora stationer, men för all del också de mindre stationerna drabbas) så plankar fler än de som betalar och hur bra är det? (Nä, jag frågar inte dig som är med i planka punkt nu utan alla vi andra som vill göra rätt för oss!)


Vart vill jag komma med det här då, undrar säkert du som läst ända hit. Jo, nästan alla klagar - gärna till mig som sitter i spärren - att det är så dyrt att åka tunnelbana. Men blir det billigare om man förstör och slår sönder eller inte betalar för sig?


Genom att förstöra så gör man det inte billigare att åka kommunalt eftersom pengar måste läggas till renovering och/eller ordningsmakten som ska skydda personal och (förhoppningsvis) lokalerna vi jobbar i. Genom att förespråka att vi inte ska få ta betalt för arbetet i tunnelbanan gör att det till sist inte går att idka någon lokaltrafik - för hur ska jag och mina kollegor kunna få lön för vårat arbete? (Nej, jag är ingen fantast av planka-punkt-nu) Och argumentet att vi ska betala det på skatten köper inte jag - vi betalar redan så mycket i skatt att det är sanslöst... Dessutom - det är ju inte bara jag och den som kör den tunnelbana du åker med som ska ha betalt... Det är massor av människor som gör det möjligt för dig och mig att åka tunnelbana (buss, spårvagn etc) som du aldrig ser eller märker förrän det krånglar - typ vid sönderslagning av station eller vid en olycka. Men även de som fixar sånt som gör att det bara flyter på märks inte vid tillbudshändelser - t.ex de tjänstemän som gör att allt runt-om-kring-arbete fungerar.


Så vad har jag för lösning då? Tyvärr inte mer än att man betalar för sig - tyvärr kommer väl det aldrig att hända eftersom våra politiker/folkvalda har valt att "fuska" och vi "vanliga dödliga" gör som de då de ändå visar vägen... ...Fuskar politikerna så fuskar Svensson!

Ändå har jag en önskan och en förhoppning att man slutar upp med att slå sönder våra stationer och slutar att hota om våld mot mina kollegor!

Och du... ...skulle du se något men inte vågar ingripa - tveka inte att ringa 08 - 600 10 00 för att få prata med någon som kan lösa det som hänt... ...eller prata med den som sitter i spärren...

Vi finns här för dig! :)

Inga kommentarer: