torsdag 31 mars 2011

Jag tackar och tar emot!

Det är så fruktansvärt roligt att arbeta på det här företaget ibland. För drygt en månad sedan vart jag sjuk, det är sådana tider. Jag kämpade förgäves att hålla mig ifrån allt som heter sjukskrivning eftersom det är dyrt process samt att det känns som att man blir straffad för att behöva vara hemma och återhämta sig, tyvärr vart det precis så.

Efter en ca. fem dagar hemma så kände jag väl mig piggare, febern hade släppt sitt hjärngrepp och jag kunde mer eller mindre återgå till arbetet. Det här är då det humoristiska i det hela, inte nog med att jag blivit straffad med tanke på febern osv. samt mindre lön pga. Karensdagar och allt annat, jag hamnar på reserv. Reserv menas med att man är till förfogande och kan hamna vars som, samt arbetandes med skit sysslor eller allt mellan himmel och helvetet, oftast blir det de sistnämnda.

 Jag hamnar med min tur väldigt centralt i staden, just den här dagen är jag mindre road, människor är stressade, rusningstrafik, ja, “you name it!” Jag lyckades dock hålla humöret någorlunda uppe, eftersom jag visste, inom sin tid så hamnar jag eventuellt på min fasta tjänst. Sedan att jag fick träffa kollegor jag inte sett på en evighet var kul.

Hur som haver, det blir tid för en sprängning, och det kordineras ut personal på stationen i fråga och förberedds utav bara helvete. Under tiden så kommer det förbi en hel del kollegor och snackar lite skit, även då en enhetschef, jag uttrycker mig som jag gör, jag är släng i käften, och någon som kanske inte mött mig allt för många gånger kan uppfatta mig som en bulldozer.

Hur som haver, så blir det lite diskussion om arbetet i sig, och jag är inte den som håller käften direkt om saker som irriterar mig och som jag vet att jag har rätt i. Chefen står bakom och lyssnar ivrigt jag ser hur han blir chockad, öronen håller väl på att trilla av,fladdrar gör dom utav bara händelsen i sig, hur öppet vi kritiserar MTR och hur missnöjda vi är med bolaget.

Nu är det så att vi diskutera bland annat våra löner, det är en och annan som fått fel på sin lönespecifikation gång på gång, även jag, då blir man rent ut sagt förbannad. Jag kanske uttryckte mig lite väl groteskt men inget jag hymlar över eller snarare skäms av. Blir man behandlad som skit gång på gång så måste man få vädra ut sin åsikt. I alla fall, jag gör mina Straff-dagar i staden och hamnar tillslut på mina ordinarie tjänster, då jag får ett samtal av MIN enhetschef, han har i sin tur mottagit ett mejl innehållande en anmälan på mig. Jag vart naturligtvis väldigt nyfiken på vad det var för incident som stod på tavlan.
Det visade sig att enhetschefen i centrala delar av staden hade anmält mig för min attityd, min chef hade då svarat samt frågat vad jag hade gjort för att orsaka denna anmälan men det kunde inte enhetschefen inne i staden svara på, han sade bara att jag hade en viss attityd.

Det är som att ett barn kommer springande till sin mor:  - MAMMA! Jens är dum!
Mamman:  - Men raring, varför är Jens dum? Vad har Jens gjort?
Barnet:  - Han är bara dum!

Så gissa om jag vart full i skratt efter denna incident. Han ska vara en enhetschef, bah! Kom till och börja med, med konkret fakta. Att jag sedan uttrycker mig väldigt fint om det här bolaget är väl en då upp till mig, hur skulle ni känna er om ni vart snuvade på er lön varje månad p g a att någon skyller ifrån sig på ett nytt lönesystem, ja men ta för fan och fixa detta så man kan få ut sin rätta lön, för att i sin tur kunna betala sina räkningar. Men icke!
Istället så blir det en upprepad procedur i flera månader, och man står och betalar 12 tusen i skatt i stället flera månader i följd. Frustrerad? Vad tror ni? När det enda jag får som svar från lönekontoret är att: DU FÅR TILLBAKA DINA PENGAR PÅ SKATTEN 2012! Det hjälper inte mig särskilt mycket just nu. Vad sägs, visst lockar tunnelbanan ännu mer nu, visst vill alla arbeta för ett ledande bolag som detta! Eller?
MVH: XXX

Inga kommentarer: