fredag 27 november 2009

Förebilder - finns det fortfarande...?

Dag ut och dag in så ser man hur folk beter sig när de ska åka tunnelbana. Vi som sitter i spärren blir utskällda för att det är än det ena, än det andra som det är fel på. Och det oavsett om vi kan påverka resultatet eller inte. Och då när man sitter här och studerar sina medmänniskor så inser i alla fall jag att det är få som verkar vara en förebild för sina barn. (För vi vet ju att barn gör som vi gör och inte vad vi säger åt dem att göra.) Flera gånger per timme så ser jag hur föräldrar knixar sig igenom spärren och "hjälper" sina barn att komma igenom utan att betala för sig. Det oavsett härkomst. Och jag undrar vad poängen med detta plankande som man lär sina barn att det är okej att göra? Lär de sina barn att stjäla i butiken också? Du kanske tycker att liknelsen är drastisk, men tänk efter...

Vår tunnelbanan är delvis skattefinansierad och delvis så betalar man efter hur mycket man använder den. Och jag tycker att det är ett system som fungerar bra. I andra städer gör man på andra sätt, så jag tycker det blir orättvist om man jämför "rakt-av". Men om vi jämför med andra bolag här i Sverige så är Stockholm förhållandevis väldigt billig med sin tunnelbana. Så då lbir det väldigt svårt för mig att förstå varför man inte vill betala för sig. För det är ju genom att du köper din biljett/ditt månadskort som du är med och betalar för vår att vi ska få vår lön. För utan lön så vill inte jag jobba. Vill du?

Dessutom så undrar jag vad de här plankande föräldrarna skulle säga om jag kom hem till dem och tog för mig av deras mat, använde deras grejer och tog med mig det jag gillade. Förmodligen så skulle de bli vansinniga och kasta ut mig. jag kan bara bli vansinnig här i min kur. Kasta ut dem får färdbeviskontrollen göra. Förhoppningsvis gör de det också och allra bäst vore om de sedan hade lärt sig sin läxa.

Ha en superskön helg, och glöm inte att med vänlighet kommer du långt, medan med en biljett kan du komma ännu längre. ;)

Inga kommentarer: