fredag 14 november 2008

Julbord - både ris och ros

Läste just kollegans inlägg om julbord och kom och tänka på mina erfarenheter av dessa julbord.

Det absolut bästa julbord jag har varit på under de år jag har jobbat här i bolaget var ett som hölls uppe i våra egna lokaler där man "hämtat in" mat från nån carteringfirma och höll öppet under hela dagen, hela kvällen och halva natten under ett par dagar så alla hade chans att äta oavsett när de jobbade. Dessutom kunde tunneltågförare, tjänstemän och spärrexpeditörer också på ett gemytligt sätt träffas och umgås. Det tycker jag var trevligt, enkelt och genialt. Man kunde ha sin uniform och gå på sin lunch och man kunde njuta av den ofantliga mängd mat som trots allt var uppdukad. Visst, man kan ha uniformen på sig när man går på de andra julborden också, ingen konstig grej alls, men det är inte lika lätt att smita in till när du har rast som den där gången... =)

Det, alla kategorier, sämsta julbord jag har varit på var när det var julbord i gamla stan. Jag hade dessutom köpt en middagsbiljett till min dåvarande make som jag så gärna ville ha med. (Han var ju inte anställd i företaget och hade därför ingen inbjudan) Det skulle jag inte ha gjort! Vi kom dit vid sju-tiden... Lokalen var halvtom på folk och det var "bara" ett sorl som hördes. Man spelade alltså inte ens julmusik. Nä, man spelade faktiskt ingen musik alls. *trist* Då var det mer än halvtomt på borden och nästan ingen skinka kvar. Jag gick till en av serveringspersonalen och undrade om de skulle fylla på, vilket hon sa att de skulle de inte. "Men då får vi ju ingen mat!" kontrade jag. Så tråkigt för er då svarade hon och gick! Så där stod jag och min man med våra tappade hakor. 350 spänn fattigare. Och synnerligen förbannade och besvikna! Så det året bestod mitt, och makens, julbord av en julmust, lite nötter som fanns kvar längst ner i en korg och en herrejösses massa med besvikelse. Så jag lovade, dyrt och heligt, att ALDRIG mer ska jag gå på ett julbord igen! Aldrig mer!

I år har man valt att samordna så att alla spärrexpeditörer ska gå tillsammans och alla tunneltågförare och trafikledare samt trafikinformatörer ska få gå tillsammans. Varför inte låta ALLA få gå på samma julbord oavsett vad vi jobbar med? För, som jag ser det, så är det här ett sätt att skapa ett "vi och dom". Ett "vi och dom" där den ena gruppen ska ses som bättre än den andra. Varför då? Varför inte skapa ett "vi tillsammans" istället. Vi jobbar ju trots allt på samma arbetsplats och försöker, hoppas jag, dra åt samma håll. Vi vill väl alla att våra trafikanter ska få en resa som är så enkel och bra som möjligt genom att vi samarbetar? Eller har jag missuppfattat något?

Inga kommentarer: