onsdag 8 oktober 2008

Vad är okej?

-Jag känner mig frihetsberövad! säger du när jag står mitt framför dig och ber att du ska visa spärrexpeditören din biljett, alternativt dra ditt kort. Jag blir paff över ditt svar och säger att man har, som trafikant i tunnelbanan, skyldighet att visa biljett. Och det utan anmodan! (Du ska alltså inte behöva sägas till.) Du tittar på mig, som om jag kom från en annan planet.
-Näe, det behöver jag inte, svarar du, för jag har bråttom! Och nu känner jag mig väldigt frihetsberövad. Jag blir helt ställd! Vad ska man svara? Jag flyttar mig inte utan du blir tvingad att passera mig på sidan.

Det där är en av många ursäkter jag får när jag ber att få se biljetten. Jag ska dra en parallell för att du som tycker det är okej att åka gratis i tunnelbanan ska förstå varför jag inte tycker det är det. Tänk dig att du är på affären och ska handla. Du ska ha en påse chips och en flaska läsk. Du lägger fram läsken på rullbandet och kassörska tar betalt. När hon ser att du också har påsen med chips så påpekar hon att du glömde betala för chipsen. Du svarar då att du har ju betalt läsken så då behöver du inte betala för chipsen. Du har dessutom lite bråttom nu för snart börjar det där programmet på tv som du inte får missa. Du går utan att betala...

Är det okej???? Nä, det är ju inte det, och du skulle antagligen inte bete dig på det sättet där. Så varför är det i tunnelbanan? Vad är det som gör att vissa beteenden är helt okej när man är i tunnelbanan, när det inte är det på andra ställen??? Jag ska erkänna att jag är helt förbryllad över det beteendet som kommer fram i den kollektiva trafiken och att man faktist anser att det är helt okej att göra så.

Inga kommentarer: