torsdag 2 oktober 2008

Jävla Skit Dag!

Trycket är högt då man sitter och arbetar på ett av Sthlm:s värsta knytpunkter i rusningstid. Stress faktorn ligger på topp och atmosfären är intensiv när du kommer in vid 17 snåret och skall avlösa din kollega från sitt lidande. Knytpunkten, det är när tunnelbanestationen ligger inom räckhåll av andra kommunikations medel så som bussterminal, Roslagsbanan eller något annat dylikt. Det är oftast rätt kul att arbeta på dessa stationer eftersom du hela tiden har något att sysselsätta dig med. Information och guidning hur vida man tar sig vidare från punkt A till punkt B. Men sedan har vi allt för många nackdelar som får mitt blod att koka och att se rött. Inte nog med att jag har ett sådant tryck med trafikanter som skall vidare från sin bussresa så har jag även utpasserande som är på väg mot gud vet vart, eller vem bryr sig.
För att göra min existens lite mer komplex så får jag dagligen ta emot bistra miner och skällsord från kunder som har felstämplade biljetter, det är fruktansvärt påfrestande och tråkigt, inte nog för mig, men för de själva. Det jag kan göra och gör är att hänvisa dessa till SL-Center eftersom jag inte får korrigera någons fel.
Det uppstår dagligen onödiga tjafs p g a det här, så då har någon kommit på att skicka ut blanketter där vi ska fylla i så noggrant som möjligt, vilken buss kunderna har åkt, vilket stämpel nummer det är på biljetten så vi kan se vem som har utfört detta, och så vidare men seriöst det fungerar faktiskt inte i praktiken.
Hur vänligt bemötande jag än har, och frågar varsamt var någonstans kunden klev på, så blir redan den pressade kunden irriterad, kunden i sig vill ha ett så smidigt inpasserande med noll procent konflikt och medan jag informerar att den aktuella biljetten inte gäller i denna zon så blir jag självfallet attackerad av skällsord och vips har vi en konflikt. Saken är den att jag informerar, säger hur det ligger till, men varje dag gör jag ett tjänstefel, jag inte tar ut en ny avgift, jag släpper förbi alla, jag skriver inte i blanketten eftersom jag ändå inte får ett svar, rätt och slätt jag låter bara dessa gå. Ja jag erkänner, jag orkar helt enkelt inte med skiten längre. Om inte bussförarna kan taxan eller den aktuella datumet eller månaden vi befinner oss i, varför skall då jag behöva ta denna eviga kamp som bara motarbetar allt jag gör!? Nä det var fan i mig bra så! Var så god att passera.
Från det ena till det andra, en annan sak som retar gallfeber på mig är när mina kära kollegor är osolidariska och tar saker för givet. Jag startar av vana hemifrån mot mitt arbete ca 1½h tidigare, eftersom jag inte tycker om att bli påverkad av kollektivtrafikens härliga stopp eller förseningar, vilket uppstår då och då. Även om detta nu inträffar har jag alltid tid på mig att ta mig till andra alternativa resvägar, så jag är för det mesta alltid i god tid. Det innebär inte att du som kollega packar dina saker så fort du ser mig anlända till arbetet, och står och tror att du får gå ca 1h innan. För det första så har jag bara betalt en viss tid sedan att sitta och arbeta över utan att få betalt finns inte i min värld. Jag har oftast andra saker jag skall uträtta innan jag kommer och sätter mig så som ärenden av dessa olika slag. Anyway vad jag gör på min fritid hör inte hit, men jag förväntar mig i alla fall att när jag kliver innanför biljettområdet så är vissa arbetsuppgifter gjorda, t e x metro eller om nåt är trasigt så är detta i sin tur fel anmält o s v. Jag har faktiskt nog med att göra på en sådan stressig station, och jag har inte lust att få göra det dubbla p g a att han eller hon är lat och inte orkar! Så kan det gå, under stress är fan i mig ingen glad!
MVH: XXX

Inga kommentarer: