fredag 14 mars 2008

SL och jag vi är goda vänner fast än mycket olika....

Då var det dags för lite ventilering igen, Och nu måste jag säga att SL har slagit på stort. I veckorna har vi fått ut nya häften i alla spärrar som heter Välkommen till SL-trafiken. Den är ju finurlig med massor med välbehövlig information till dig som kund, den handlar om säkerhet, miljö allt i ett kan man nog säga. Jag blir dock förvånad över att SL har bakat in resegarantin i detta, inget illa ment, men här kommer några argument varför denna inte kommer att fungera samt att den personen som har designat och format ut detta inte tänkt tillräckligt långt. Resegarantin sitter i häftet och det är inga konstigheter i sig att fylla i den, samma skit som förut, men så kommer vi till frågan Hur vill du bli kompenserad? Och då finns låda nummer fyra som lyder-Insatt på ditt bankkonto.(Clearingsnummer plus kontonummer, alla siffror!) De flesta vill ha sina pengar insatta på sitt konto, snabbt och smidigt. Eller?
Då måste jag till en början få ställa frågan varför gick SL in och ändra på de förra häftena? Vad var det för fel på dessa och varför togs de bort? Den nya varianten har varken ett svarskuvert med ett porto betalt på, samt så kan man inte mena, på fullaste allvar att någon postar denna sida med sina kontouppgifter på cirkulerandes i fel händer. Konstigare saker har dock hänt.
Under ett av mina pass klappade trafiken plötsligt ihop, men va fan vi jobbar ju i tunnelbanan så shit happens, men jag hade en och en annan trafikant/kund som kom och krävde frimärks kompensation. Dock så måste det fungera med att man skickar in skiten utan ett frimärke för det ska inte våra stackars trafikanter behöva betala eller jag själv. Sedan så tycker jag att frågan Vad hände? Är klockren, på två rader ska du baka in samt berätta om vad som hände och berätta varför du riskerade att bli mer än 20 minuter försenad. Två rader!!!! Vad säger man?!
Sedan så finns det ännu en punkt som är skrattretande under, Vi tar ansvar för hela resan, det lät väl lovande? Så här står det skrivet, Det är av SL du köper din biljett och det är SL som har huvudansvaret för hela din resa, okej på vilket sätt? På en annan sida kan man läsa att det är du som skall ansvara för dina egna prylar, men skulle inte SL ansvara för hela resan? Det är lite luddigt när allt kommer om kring. Sedan så förstår jag inte varför SL inte kan samarbeta med oss sprärrexpeditörer samt personal inom tunnelbanan, kring att ta fram häften och arbetsredskap som i slutändan hamnar hos oss och som vi får. Vi om någon vet, hur saker ska se ut och kan underlätta för oss samt för våra kunder. Det räcker inte med att någon “tomte” som sitter på ett kontor gör häften som är glassiga, det måste vara utformat, gjort av någon som har varit ute på fältet och arbetat. Man kan bara hoppas på ett samarbete någon dag och att SL drar lärdom av Människor som är ute i “den riktiga världen” Well nu var det dags att avrunda och tacka för sig denna gång. Med dessa ord så hoppas jag att alla har en underbar helg XXX

Inga kommentarer: