torsdag 13 mars 2008

Lättkränkt????

Läste en artikelserie i DN om hur studenter blivit mer lättkränkta och tänkte på att det är nog inte bara i skolan de är mer lätt kränkta. Även i tunnelbanan är folk enormt lättkränkta. Pröva att fråga vart de ska. Har du tur får du till svar "tunnelbanan" och så ser de lätt indignerade ut. Men en del fräser och undrar varför jag måste veta det. Jisses tänker jag, som om det är något personlig mot dem. Jag gör bara mitt jobb! Det som dyker upp som en tanke hos mig är en undran om de gör så när de åker taxi också??? Jag ser för mitt inre hur det skulle kunna "se ut" i en taxi: -Jag vill in till city. -Jaha, var i city. -Det har väl inte du med att göra. Det räcker väl med att jag ska till city? -Men, hur ska jag veta var du ska...?
Ja, det säger väl sig självt??? Man måste uppge vart man ska när man åker taxi, och det underlättar enormt om man talar om vart man ska med tunnelbanan också. Visst det är samma taxa i hela tunnelbanan, men det finns flera stationer som man kan åka till för att sen åka vidare. Vi har Tekniska Högskolan, T-Centralen, Alvik, Liljeholmen och Gullmarsplan som är knutpunkter och man kan åka vidare till en annan zon. Visst, man kan köpa fler biljetter när man kommer till knutpunkten, men det är inte alltid som man kommer ihåg, eller som biljettombudet har öppet just där och då är det mitt fel. Så nu vet du varför jag frågar dig om vart du ska åka.
Ha en trevlig resa! ;)

Inga kommentarer: