lördag 23 februari 2008

Intäktsäkrarna...

Du har säkert mött dem, när du åkt tunnelbana och passerat en lite större station, en sk knutpunkt. De står där och ska kolla att du betalar/visar din biljett som du ska. Det är ju bra om nu alla hade jobbat på samma sätt...
Vi har de övernitiska som ser sig som spärrexpeditörer/arbetsledare/kontrollanter på samma gång och som ska tala om för allt och alla hur man passerar en spärr. Det spelar ingen roll att du visar kortet, gör du något fel får du en åthutning...
Vi har också de där som inte lyfter ett ögonbryn trots att de faktiskt ska påpeka för folk att de inte ska planka....
Och så har vi de som är mellan dessa två ytterligheter i skalan. Och det är väl de som egentligen är jobbigast för mig som sitter i en spärr.. ..för de två ytterligheterna vet jag iaf var jag har.
Nu hade jag egentligen inte tänkt spy galla över dessa "guljackor", för i det stora hela så är det bra att de är i tunnelbanan. De är nyttiga då de kan hjälpa vilsna trafikanter med vägbeskrivning eller något sånt men...
...ibland så blir det bara för mycket!!! Jag var på väg till jobbet och passerade en sk knutpunkt (tänkte inte peka ut stationen eller intäktsäkrarna) och grinden stod på "öppen". Och om nu grinden är öppen, och det inte sitter någon i spärren så innebär det att jag kan passera om jag har en giltig biljett! Jag har giltig biljett - därför gick jag genom grinden och döm om min förvåning när två intäktsäkrare hoppar på mig och säger att jag måste dra kortet i spärren! HA! Måste jag inte alls! Jag har giltig biljett, det finns ingen i kuren och därför skulle man ju tycka att de med gula jackor skulle kunna ta det lite lugnt! Men inte - det här var två nitiska intäktsäkrare! Verkligt nitiska! Så vad gör jag? Jag blev "vanlig trafikant" och tryckte upp mitt kort mot deras ansikte för att visa att jag minsann har rätt att åka tunnelbana! Jag kan alltså konstatera att det är en fin balansgång man går när man jobbar och åker i tunnelbanan. Så nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta över dessa - jag bara hoppas att de "lägger ner" nitiskheten när det är tomt i spärren! Den är bra då det är folk där - inte när det är tomt!

Inga kommentarer: