torsdag 3 januari 2008

Vad får man göra i tunnelbanan???

Julen är slut, nyår har passerat och folk börjar så smått återgå tilll sina vardagsrutiner och vardagslunk. Med det lysande undantaget av hur det är i tunnelbanan. Jag vet inte varför, men här verkar det som om man får göra och säga precis vad som helst. Särskilt till den stackare som sitter i spärren. Men gud nåde den som försöker att replikera kunden och/eller förklara sig. Det är inte bra! Då hamnar man genast i onåd och man är den elakaste spärrexpeditör som finns på denna jord. Någonsin! Jag vet! Jag har ju gjort det! Replikerat en kund alltså.
Det var så här: Jag satt på T-Centralen, norra uppgången - vilket är den mot plattan, och i kuren längst bort mot Åhléns. Där hade barnvagnsgrinden gått sönder, och jag vet inte för vilken gång i ordningen, och var därför avspärrad med avspärrningsband och klisterlapp som påtalade att den var trasig och felanmäld. Nu kan ju jag då tycka att det är okej, och gå till en annan spärr som har en hel grind, men INTE! Kunderna kom, ville igenom och blev sura när de insåg att så inte gick att göra. Hävde ur sig mot mig, som inte kunde göra något, och gick... ...där satt jag frustrerad när en herre i 40-års-åldern kommer, skäller och sen säger "Du får inte skälla tillbaka på mig, det är bara jag som får skälla på dig. Du har ett serviceyrke!"

Jaha!

Så vad skulle jag göra? Det enda rätta... ...jag skrattade åt honom och sa att han uppförde sig som en fyraåring som inte fått godis innan maten... Kunderna som också stod i kö skrattade de med. Han... ..han dröp iväg...

En annan kund, vid ett annat tillfälle - jag har bara glömt när, skällde också på mig och då satt jag bara där och lyssnade. Jag vet ju att man inte kan skälla hur länge som helst. Oftast i alla fall. Efter en bra stund så tystnade han... ...då frågade jag honom om det var mig eller min uniform som han var sur på? Självklart var det uniformen fräste han... ...så jag tog av mig min kofta, höll upp den och tyckte att då kunde han väl skälla på den då. Så kunde jag fortsätta med mitt jobb istället... ...då insåg han hur dumt han uppförde sig och bad om ursäkt.. Själv log jag inombords - det här är ett trick jag utfört förut, med exakt samma resultat - du får tipset! Gratis!

Inga kommentarer: