måndag 25 oktober 2010

Gnetstoppet och kombijobb

Jag hoppas att alla tar tillvara sin fritid den här veckan (43) och inte slösar bort den på att jobba extra. MTR säger själva att personalläget är gott, och att de inte behöver anställa fler. Vi ska väl inte tro att ett så stort och internationellt välrenommerat företag inte har grepp om sin verksamhet *ironi*. De har ju redan visat hur framsynta de är genom att skapa kombijobb på natten, typ, städa, stänga och sälja biljetter, helst samtidigt. Klart att de "fixar" verksamheten, aktieägarna skulle aldrig tolerera något annat.

Kombijobb verkar ju vara det som MTR verkligen vill införa för hela personalkåren. Varför skulle man annars ringa till spx och erbjuda förarjobb (http://tunnelbloggen.wordpress.com/2010/10/21/sprucken-avlosning-trots-reserver/#comments) om det inte är kombitjänster i tankarna. Utbildningen går alltid att ordna i efterhand, så har man ju gjort med många andra befattningar (läs: arbetsledarnas) så varför inte förarutbildningen. Vill inte spx ställa upp så finns det väl alltid någon bussförare som kan ställa upp.

MTR sitter nämligen också och ringer runt till våra bussförarkollegor som jobbar extra i spärren, sk. X0:or, för att erbjuda dem att gå upp till heltid. Det blir lite knepigt att ha två heltidstjänster...eller hur tänker de? Är det månne en ny typ av kombijobb igen?

Inga kommentarer: