måndag 29 december 2008

Mellandagar - tid för ro eller oro?

Så har då julen passerat och vi som sitter i spärren har gjort vad vi kunnat för att du som kund ska få ett så lätt och smidigt passage hos oss som möjligt. Själva julafton var t.o.m riktigt lugn och skön. Några enstaka förbipasserande. En och annan som tyckte synd om en som fick jobba denna julafton. *tack för den omtanken*

Men nu.. ..nu är det mellan jul och nyår och då verkar friden som bortblåst. Man springer så snabbt så att man gör sig illa i spärren, skäller på mig för att jag inte stämplat kvickt nog så att du hann med tåget - som gick för två minuter sen - eller för att jag inte har mina röntgenglasögon med mig och ser genom din plastficka/plånbok/ficka/väska... Tänk att jag inte kom ihåg att ta med dem... *suckar* Får beställa ett par nya hos optikern.

På julafton var det många som tog halvtimmestrafiken, efter kl 1500, med godan ro och tyckte antagligen att det var bra att trafiken alls gick. Ingen skällde eller var sur men idag, mellandag och allt, så får jag en utskällning för att det "bara" är tio-minuterstrafik!!!

Och snart är det nyår också, och jag är tacksam för att jag inte jobbar i ytterförorten där kidsen fått för sig att smälla smällare inne på stationen. Vissa siktar även mot spärren. Varför? Är dessa ungar så blasé att det är vad som krävs för att de ska känna sig glada/lyckliga/roade eller vad de nu känner? Bästa ungdom, ni som hävdar att ni är framtiden! Vet era mammor och pappor verkligen vad ni håller på med? Inser ni verkligen vilken risk ni utsätter era medmänniskor för? Och vad tar ni er till om ni har ihjäl någon? Måste vi bäva inför framtiden???

Gott Nytt År!

Och glöm inte att med lite vänlighet kommer man långt, dock inte lika långt som när man har en giltig biljett! ;-)

Inga kommentarer: