tisdag 25 november 2008

There is no thing such as free lunch

Jag vet inte om ni såg nyhetsmorgon tisdagen den 25 november, men där hade TV4 Stockholm ett inslag om tunnelbanans nya spärrar. Ni vet, de där 180 cm höga glasgrindarna som ska förhindra plankning. Samtidigt så intervjuade man en ung kvinna från planka-punkt-nu som hade åsikter om det här systemet. Bland annat så uttryckte hon att det var orättvist att den som tjänade hundra tusen kronor i månaden fick betala lika mycket som den som inte tjänade något, eller hade studiebidrag eller liknande. Hon tyckte att tunnelbanan skulle vara gratis och skattefinansierad. (Om du inte vet det redan så är vår tunnelbana till viss del skattefinansierad. Jag tror att det är till hälften, men jag är inte riktigt säker.)

Hur något kan vara gratis samtidigt som det ska vara skattefinansierat tänker jag inte ta upp just nu, men däremot åsikten att det är orättvist! Jag undrar hur det kan vara orättvist att ALLA betalar samma pris för att få åka tunnelbanan. Är det bättre att ha diffrentierade priser? För då kan vi ju börja undra vad en höginkomsttagare ska betala för mjölken jämfört med den som har låg inkomst. Personligen tror jag att man är inne på en farlig linje om det skulle uppstå en sån metod. För det kan väl inte bli mer rättvist än att alla får betala exakt lika mycket! Var är orättvisan?

Ja men... inkomsterna då.. ..kanske nån invänder. Ja, vad är det med inkomsterna? Tänk efter.. Vad är det som säger att den som tjänar hundra tusen kronor har mer pengar kvar än den som tjänar tjugofem tusen, eller tio tusen? Har jag missat något när jag tror att det är utgifterna som avgör hur mycket du har, eller inte har, kvar på din inkomst? Nä, unga fröken från planka-punkt-nu - gör som vanligt hederligt folk du med och betala för dig du också!

Det finns inget som heter gratis i tunnelbanan!

Inga kommentarer: