torsdag 28 augusti 2008

Jag är inte flexibel...

Nästan alla vet att det är SL (bland annat) som bestämmer priser, öppettider och bemaningstäthet mm i tunnelbanan. Och när det gäller sådant så är det vissa regler som man måste följa. Vi har ju faktiskt lagar som reglerar det här. Man får t.ex inte arbeta hur mycket eller länge som helst, priserna är inte rörliga i tunnelbanan (dvs, det kostar lika mycket att åka en station som att åka mellan 100 stationer) och man måste ha en viss utbildning för att klara av jobbet. (Jo, den bekostas av företaget och med den innebär det att du som kund kan förvänta dig att jag som spärrexpeditör ska kunna vissa grundläggande detaljer om mitt arbete - som priser, zoner, vad göra vid olika typer av händelser som brand, olyckor och så vidare...)

Men kunderna/resenärerna förväntar sig att jag skall vara flexibel och göra undantag från SL's regler bara för dem. De tycker, t.ex. att de bara ska behöva betala halva biljettpriset eftersom de "bara" ska åka en station. De tycker att eftersom de redan köpt en biljett idag inte ska behöva köpa en till! Och självklart så ska jag blunda för att just deras lilla teling inte är under sju, resp 12, när de ska åka hem en vardagskväll, resp helgkväll, så denne kan få åka gratis.

Eller, som den gången stationen jag arbetade på var stängd för det var brand nere på plattformen. Det var flera stycken som kom fram och tyckte att de skulle få gå igenom för de skulle ju "bara" till den andra sidan. Att jag sedan nekade dem det för deras egen säkerhets skull var synnerligen oflexibelt från min sida. (Vad tänkte jag på?)

Undra vad polisen skulle säga om jag bad dem vara lite flexibla när jag kört lite för fort? Jag skullle ju bara till det där viktiga stället. (T.ex hem, bio eller kompisen) Eller vad dom skulle säga på ICA eller Konsum om jag tyckte att dom kunde vara flexibla när jag ska betala? Varför ska jag behöva betala helt pris för korven - jag ska ju inte äta allt på en gång.. ?Varför ska jag behöva betala för mjölken idag när jag betalade förra paketet igår? Och - ännu bättre - varför kan jag inte lämna tillbaka mjölken som blivit gammal för att få en ny? Jag köpte den ju för en månad sen och lite längre än så borde ju mjölken hålla. Det skulle ju affärsägaren förstå och självklart måste han vara flexibel. Det är ju bara en liter mjölk!!!

Och varför kan inte min hyresvärd kunde vara flexibel och strunta i att ta ut hyran varje månad? Eller varför kan inte staten vara så flexibel att jag inte behöver betala skatt för alla pengar jag tjänar?

Och vad skulle partnen hemma säga om man kom med följande flexibilitetsargument:
Älskling, vad sägs om att du diskar så sätter jag på grannen. Va? Gillar inte du det förslaget? Men... ...älskling... ...är du inte flexibel???
(Fast jag hoppar nog över det eftersom jag inte är flexibel...)

Inga kommentarer: