fredag 14 december 2007

Hej! Vart ska du? Tack så mycket...

Hej! Vart ska du? Tack!... Jag sitter på T-Centralen och du säger att du ska till nästa station. Okej... ...jag ler... ...tack! ...jaha, så du vill inte tala om för mig vart du ska. Tänk, jag som verkligen har ett personligt intresse av vart just du ska åka just idag vid just den här tiden... ...för då så kan jag se till att just du missar din tunnelbana. Det är ju eftermiddag och vem vet när sista tåget går? Det kan ju vara redan vid 17.30! Skynda, skynda nu... ...hej! vart ska du?... ...tack!... ...men lilla gumman, jag vill inte titta på biljetten bara för att jäklas med dig! Jag lovar! Och snälla herren, man får vänta på sin tur. Har inte din mamma lärt dig att vänta på din tur? Hej! Vart ska du? Jaha.. ..du hittar inte... ...då ska vi se.. ..men lilla vän, träng dig inte, om du har så bråttom så ta nästa spärr. Jag är inte ensam på hela stationen så här dags! Jag lovar! Det finns fler spärrar på den här stationen! ..ja, ursäkta honom.. ..jo, då ska du ta blå linje mot Akalla, så kommer du till Solna Centrum. Det blir två kuponger på biljetten. Nej, min vän, det är inte en biljett för en resa. Grundavgiften är två kuponger för en resa inom en zon. Tack! Hej! Vart ska du?.... ...tack... ...hej.. ..vart ska du?... ...tack... Hej! Vart ska du? Du kommer fram och så bara står du där och tittar... ...jag försöker att försiktigt fråga en gång till: Vart ska du? Du svarar irriterat: "Men det står ju där och pekar på en av skyltarna som hänger i takhöjd utanför spärrlinjen... ...oj! Förlåt mig, att jag inte var en tankeläsare också.. ...Förlåt, vartdå? frågar jag dig... ...Till Hässelby såklart! Det står ju på skylten! Kan du inte läsa svarar du indignerat och går, efter att fått stämpel på din remsa... ...tänk, det borde jag ha vetat! Tack! hej.. vart ska du?.......

Inga kommentarer: