söndag 10 februari 2008

Mögel inte orsak till ohälsa

Detta är en rubrik jag hittade i Svenska Dagbladet den 9 februari 2008.
Artikeln lyder som följer:

Mögel ser inte ut att vara förklaringen till de
hälsoproblem som tunnelbanans personal klagat
över på flera ställen längs gröna linjen i Söderort.
Analysen av prov som tagits på sex stationer blev
klar igår, och den visar inga höga eller anmärk-
ningsvärda sporhalter. SvD har tidigare skrivit
om fackets aktioner med anledning av
de befarade hälsoriskerna.
-Det är väl bra att vi inte ser
någonting. Men nu måste vi söka vidare till-
sammans med Veolia efter vad det kan vara
för någonting som orsakar problemen, säger Leif
Bardell, förvaltningschef på SL. (Erik Sidenbladh)


Jaha, så det är bra att de inte ser någonting, det kanske snarare är så att de inte vill se någonting, det är så mycket billigare så.

Jag inte vet hur just den här undersökningen genomförts och vad som beställts, men
det är ju så med dessa beställda undersökningar, att beställaren talar om vad man ska leta efter och det är också detta man får svar på, inget annat. Beställer du ett test om det finns, t.ex. formaldehyd, så får du också svar endast på det, därför att testmetoden som används kanske bara är avsedd att hitta just det ämnet.
Likadant är det om det beställs ett mögeltest, det hittar inte flyktiga kolväten eller andra gasformer.
Det är alltså inga svårigheter att manipulera ett test. Man får det som beställts så enkelt är det.

Oftast drar utredningen ut på tiden så att de personer som upplever besvär endera hinner byta område, bli sjukpensionerade eller i värsta fall dö, innan något resultat kan redovisas. I vilket fall så är problemet med miljön löst.
Hur många minns den där undersökningen som genomfördes i mitten av 80, början av 90-talet, som sa att det var bättre luft i tunnlarna än i gatunivå? Alla vet väl sanningen vid det här laget, om inte kan man gå in på den här sidan.

(http://www.stockholm.se/Extern/Templates/MFSearchPage.aspx?id=167909)
Du hamnar på Stockholms miljöförvaltnings hemsidas dokumentarkiv. Använd ordet Tunnelbanan som sökord och du får upp minst 4 olika dokument om partikelhalten i luften i tunnelbanan. Där kan du läsa om vad du andas in varje dag du vistas under jord.
Vad gör man åt det här då? Vilket samband finns det med att man vill sätta 30 km/h för hastigheten på Hornsgatan när det är höga halter av föroreningar i Stockholmsluften?
Varför sanerar man inte tunnelbanan? Det är ju här nere som de riktigt ”nasty” partiklarna finns. Vad har det att göra med att man vill förbjuda vår strejkrätt eftersom den anses samhällsfarlig? Vad händer om man inte kan komma ner till EU normen för utomhusluft?
Observera att det är utomhusluften normen gäller för. Tunnelbanan är ett område som varken är inom eller utomhus, därför gäller inte alltid vanliga arbetsmiljöregler.

Detta gjorde det möjligt att använda kreosotbehandlade träslipers på sträckan Medborgarplatsen – Skanstull när de renoverade spårbädden. Hade det varit ett område som räknats som inomhus hade det varit villkorslöst förbjudet att överhuvudtaget använda Kreosot, vilket för övrigt är ett starkt cancerframkallande ämne.
Resultatet av klagomålen blev att man bestämde att i framtiden skulle man köpa in slipers som hade legat och torkat längre tid än de som hade använts vid Skanstull. Alltid något, men ack så lite

Inga kommentarer: