torsdag 31 mars 2011

Hur tänkte MTR nu?

Vi har ju olika saker, arbetsverktyg i våra så kallade små kurar, burar, spärrar, ja kärt barn har många namn. En extremt viktig pryl är ju pannån. Där har vi bland annat telefon nummer till olika stationer. Likförbannat om vi nu skulle få hjärnsläpp när det händer olyckor eller om det skulle börja brinna så har vi även en lathund att utgå ifrån.

Mycket bra tycker jag, eftersom man reagerar på olika sätt, vissa vet precis vad man ska göra under extremt stress, de bemästrar situationen galant. Sedan har vi andra som inte gör det här lika bra, alla reagerar olika. Som sagt en lathund är alltid bra att ha. Dock däremot är den på väg att försvinna, jag vet inte hur många av er därute som fått besök av en KSV som visat er via vårat datasystem, infranätet vars den framtida pannån ligger. Ja som sagt i datorn.

Ja, inga konstigheter tänker ni, men min fundering är då följande. Vad händer när datorn slutar fungera, och man ej kommer åt pannån i en brand t.ex. Samt att man inte för sitt liv kommer på vars man ska ringa, tappar kontrollen totalt, vad gör man då? Nu så lider jag själv inte av problemet och jag har visserligen skrivit upp viktiga nummer i min almanacka. Sedan har vi alltid pärmarna i spärren, men dom är rätt utdaterade och hur många skulle ställa sig i en sådan situation och bläddra igenom den?

Tycker det är bra att tekniken även går framåt hos oss, men som sagt säkerhetsmässigt var det nog inte så bra tänkt.

För att avrunda detta inlägg så går mina tankar till en trafikant som skada sig i de nya Fort Knox spärrarna gjorda av glas för några veckor sedan. Jag såg denna kund komma gående och när hon skulle passera ut så stängdes spärrarna precis framför henne, och med den farten som spärren stängdes så fick hon sin överläpp kluven (tror det heter så). Det strålande blod av dess like, men tack och lov fick vi stopp på blodflödet och det vart ilfart till akuten. Hon kom förbi mig senare och tackade för hjälpen, även om jag inte gjorde något speciellt. Som sagt hoppas på att det inte bli allt för synligt ärr.
Med vänlig hälsning XXX

2 kommentarer:

Anonym sa...

På mitt område finns det inte ens information om ersättningsbussar/ersättningstrafik längre. Det är borttaget. När det blir stopp har man ingen aning om var bussen eventuellt går någonstans ifrån.

Spärrhäxorna sa...

Det kan ses som att MTR lagt fast nivån för kundservice vid frasen, "Ni får ringa kundtjänst, vi har tyvärr inga uppgifter om det"