onsdag 30 mars 2011

Det har inte blivit så mycket text på den senare tiden för min egna del, och det har väl sina anledningar.
Men mycket har hänt i bolaget under det gångna året, och jag vet inte riktigt om det har blivit bättre.
Säga vad man vill om Veolia, men de lyssna ju åtminstone på sin personal och tog åt sig av kritik, det gör inte MTR.

Säkerheten har haft en stor fokus i medierna och med all kritik så tycker jag att det är mer än rätt att kunderna vet vad som händer och att det inte är så speciellt säkert. Vi i personalen har ju även ett internt datasystem som vi kan hitta nyheter, hjälpmedel osv. och där kan man även läsa vad VD för MTR har att säga om saker och ting speciellt om säkerheten då, i ett av dessa brev skrev han att vi ska lösa saker internt och utan medias inblandning.

Jo tack, det kan ju vara bra, men med tanke på att vi har brustit i det, det är inget som har prioriterats och personalen känner sig handfallna när vi påpekar, felanmäler gång på gång och inget görs! Det är som att se färg torka, så pass mycket görs åt problemen idag. Själv så har jag vart runt olika områden och jag blir förvånad över hur många nödutgångar som är blockade av olika saker, så enligt mig brister vi fortfarande på säkerheten.

Sedan till en helt annan sak. MTR´s tänkande gentemot sin personal, rent kunskapsmässigt.
Vi har som sagt en salig blandning av människor på det här företaget, många som har vart med ett bra tag, inklusive mig själv. Till saken tillhör (nu utgår jag från mig själv) att jag har en del kunskap om information, stationsvärds arbetet lite allt i allo. Jag fick en frågan för några månader sedan av min närmaste chef om jag hade lust att vara med i projektet med en avstängning, eftersom han i sin fråga visste att jag vart med om en hel del information genom åren med just avstängningar osv.
Jag tackade naturligtvis JA på denna fråga, ett avbrott i vardagen samt en chans att få dirigera kunder till rätt plats osv. Svara på frågor och sådant som jag tycker är kul och vet att jag vid det här laget bemästrar.

När tiden då närmade sig för avstängningen, tog min chef kontakt med mig och informerade att det inte vart något med informationstjänsten pga.
1. Jag har ingen utbildning, skrattretande enligt mig!
2. Jag arbetar inte med informatörstjänsten heltid osv. osv.

Nu är det ju så att hade det vart Veolia, Connex eller vad fan som helst som hade drivit företaget så hade de plockat ut mig bums. Jag har ju som sagt vart utlånad till Tvärbanan, Lidingöbanan, Roslagsbanan, både stått vid södra delen av staden så som norra delen och informerat om olika ersättningsbussar osv.
MTR tar inte reda på sin kompetenta personal. Jag vet fler som sitter där de sitter, och deras kunskap bara rinner bort i tomma intet.

MTR, vill man inte använda sin så kunniga personal FINE! Men kom då inte med fler medarbetarenkäter osv. Jag förstår bara inte. Hur kan personalledningen bara blunda och skyffla undan kunskap. Jag blir förundrad hur kineserna driver detta så kallade företag. Vilken förlust!


Inga kommentarer: