onsdag 5 november 2008

Jag vill ha tillbaka ordningsvakterna NUUU!!!!!!!

Det är nog inte många idag som vet att vi hade ordningsvakter på VARJE station en gång i tiden, men som de så underbara socialdemokratiska/moderata landstingsråden (läs det med drypande ironi - tack) drog in dem med motiveringen att det inte hände något på stationerna och därför var det för dyrt. Nä, klart att det inte hände något - det var ju ordningsvakter där som förhindrade vandalism, fylla, plankning ja allt som gjorde det otryggt för dig som kund att vara nere i tunnelbanan!

Nu för tiden är det i princip bara (!) på centralen som dessa ordningens män (och kvinnor) är på under trafikdygnet, vilket gör att det numer är fritt fram för de flesta att bära sig åt som de vill och behandla sin omgivning utan respekt. Man har även plockat ner de ordningsregler som fanns på varje station, vilket gör arbetet för mig, som spärrexpeditör, lite svårare. Hur ska jag kunna förklara för dem att det inte är tillåtet att röka/supa eller ta med sig cykel/skrymmande föremål när det inte finns något som jag kan visa på var jag grundar mitt nekande på. De garvar, pekar finger och går vidare... själv sitter jag kvar och blir mer och mer frustrerad. Ibland känner jag att det är tur att det finns ett fönster/skydd mellan mig och mina trafikanter!

Inga kommentarer: